Ny teknologi utvikles i raskt tempo. Hvordan kan implementering av teknologi forbedre og effektivisere læringsprosessen? Håvard Notøy, gründer og daglig leder i Fostech tar læring til et nytt imponerende nivå! 


Smarte briller med heftige egenskaper

– Microsoft Hololens er som en solbrille med heftige egenskaper da den prosjekterer informasjon, forteller Notøy. – Med Hololens ser du både virkeligheten og et lag med digital informasjon. Denne teknologien kalles mixed reality, og gjør det mulig å bevege seg rundt i bygget, snakke med folk i telefonen, samhandle med kollegaer samtidig som du ser den digitale informasjonen i brillene. 

Hololens gir deg muligheten til å samhandle med kollegaer som befinner seg på andre lokasjoner, til og med i andre verdensdeler. Med brillene på kan alle se det samme og samarbeide. Dette gir følelsen av at alle er i det samme fysiske rommet. De som er ”tilstede” digitalt vises som avatarer for de som faktisk er tilstede i virkeligheten. Slik effektiviseres arbeidsprosesser og virksomheten reduserer både tidsbruk og reisekostnader.

IMG_2274.jpg
Håvard Notøy, gründer og daglig leder i Fostech

Lav brukerterskel for barn og unge

Fostech samarbeider med Herøy videregående skole om testing av de smarte brillenes bruksområder. Elevene er svært imponerte over teknologien og den nye måten å tilegne seg kunnskap på. – I brillene kan du bl.a. se en menneskekropp, forteller Notøy. – Gjennom ulike nivåer kan du lære om både blodomløpet, skjelettet, nervesystemet og mye mer. Du kan gå rundt den digitale kroppen og se den fra alle sider. Går du nærmere får de se detaljene, går du lengre fra ser du helheten. Du kan til og med stikke hodet ditt inn i kroppen! I brillene hører du en lærer fortelle om de ulike delene. Etter opplæringen kommer spørsmål som besvares ved å ”klikke” i luften og dermed peke på ulike deler på den digitale kroppen du ser foran deg. Dette er revolusjonerende sett i forhold til de gamle plansjene og tegninger i en bok som tradisjonelt sett brukes i undervisning og utdanning. 

KOMPETANSE-Fostech-MixedReality.jpg
Samarbeider med Herøy videregående skole om VR-testing


Alle typer fagområder og nivåer kan utvikles for bruk til denne teknologien. Særlig Australia og Canada har kommet langt på dette området.


Internasjonal forskning indikerer at de smarte brillene kan utgjøre inntil 50 % forbedring av, motivasjon, mestring og læringseffekt.


– Tenk på hvilken betydning dette vil ha og hvilke muligheter dette gir de unge som skal løse de store komplekse samfunnsutfordringer i fremtiden, sier Notøy. – Med denne teknologien kan vi gi elevene høyere kompetanse ved å legge forholdene til rette for best mulig læring. Ved å begynne allerede på barneskolen kan vi bygge et enda bedre samfunn med den kunnskapen vi trenger i fremtiden.




Store industrielle aktører

Fostech arbeider med store industrielle aktører hvor teknologien brukes til opplæring av ansatte, kunder og support. – Teknologien mixed reality endrer alt vi har tenkt om support tidligere, forteller Notøy. – Nå kan du gjennom smarte briller bli guidet gjennom trinnene i en reparasjonsoperasjon. Samtidig som du står ved siden av produktet som skal repareres, kan  du i brillene se den samme produkt digitalt. En stemme forteller deg hva du skal gjøre og du kan se hvilke deler du skal bruke og hvordan. 


– I tillegg til utdanning og undervisning, tilpasser vi teknologien for å styrke kompetanseutviklingen innen maritim industri, utstyrsprodusenter, skipsverft, rederi og oljeselskap, avslutter Notøy.