Olav Sindre Kriken er partner i det digitale byrået Racer som utvikler løsninger for å løfte frem merkevarer og øke verdiskapingen for kunden. Inbound marketing er en effektiv strategi som kan tilpasses bedrifter i alle bransjer ut fra behov og ønsker.


Olav Sindre Kriven BW.png

Inbound marketing og hamstring av data

Inbound marketing er en digital markedsstrategi som skaper mer trafikk til bedriftens nettsteder, konverterer besøkende på nettsiden til leads, leads til kunder og kunder til ambassadører.

 

En begynner ofte med å øke trafikken til bedriftens nettside ved å bruke sosiale medier, søkemotoroptimalisering og innhold på bedriftsblogger. Slik kan du tiltrekke interessenter og lede dem til landingssider med relevant innhold, med mål om at det legges igjen kontaktinformasjon som videre kan konverteres til leads, eller kunder i en nettbutikk. Når en får samlet ønsket mengde kontaktinformasjon kan en igangsette målrettet og spisset oppfølging av de potensielle kundene. Det kan eksempelvis være personifiserte tilbud, artikler med relevant innhold, invitasjoner til kurs, bursdagsrabatter eller opplæringsvideoer. Etter at salget er gjennomført er det viktig å gi kunden oppfølging som er verdifull og nyttig. Antakeligvis vil din nye fornøyde kunde kunne anbefale bedriften til andre og bli din ambassadør.


– Det eksisterer mange ulike plattformer man kan nytte i forbindelse med inbound marketing, alt i fra store plattformer som Marketo eller Hubspot som håndterer alle aspektene fra leadgenerering til automatisk kundekommunikasjon, til små plattformer som bare fokuserer på deler av de, forteller Kriken. – Slike plattformer tilpasses våre kunder og bygges opp med relevant innhold og en landingsside. Målet med plattformen er å samle data for komme nærmere og forstå kundereisen. Dermed kan vi tilpasse innholdet slik at det interesserer, engasjerer og aktiverer målgruppen. For at brukeren skal være villig til å bytte personlig kontaktinformasjon må innholdet ha nytteverdi. Legger kunden igjen kontaktinformasjon, har vi et lead.


Ulstein Expedtion Cruise_lr.jpg


 

Å selge cruiseskip på nett

Et konkret case Racer har jobbet med er å påvirke cruiseskip-salg på nett for Ulstein Group. Dette hørtes for mange ut som en umulig oppgave, men med strategisk planlegging og avanserte digitale verktøyer lyktes Ulstein Group og Racer med å sortere leads som kvalifiserte til større hit-rate.

 

– Vi begynte med å bygge en plattform med relevant faktabasert innhold og en landingsside. Her skulle vi konvertere besøkende til reelle leads, forteller Lene Trude Solheim fra Ulstein Group. – Utfordringene var å finne de som faktisk ville bygge cruiseskip, ikke dem som ville reise med cruiseskip. Sammen med Racer satte vi opp en kampanje med faktabasert innhold, som vi i Ulstein Group skrev selv.

 

– For at Ulstein Group skulle tilnærme seg markedet sitt mest mulig effektivt, samlet vi data fra internasjonale digitale plattformer som Facebook og Google. Deretter skreddersydde vi innhold mot målgruppene, forteller Kriken. – Vi hamstret store mengder interessante data og så tydelig at datadrevet markedsføring kombinert med godt innhold vekket interesse i internasjonale kundegrupper. 


 

Lavere kostnader og flere muligheter

– Med inbound marketing kan vi generere potensielle kunder til langt lavere kostnad enn tradisjonell markedsføring, som ofte innebærer både stand på messer og annonser i magasin og aviser. Inbound marketing lar oss segmentere, justere og optimalisere markedsføringen underveis og gir oss reelle data som analyseres for å skape stor verdi i form av innsikt og forståelse, avslutter Kriken.